16. Alligator.


| 1980 | 1 timme 27 min | 15 år | Skräck |

Under en semestertripp till Florida tjatar lilla Marisa (Robin Riker) till sig en alligatorunge av sina föräldrar. Men snart tröttnar pappan på det bitska husdjuret och spolar ner henne i toaletten. Tolv år senare sköljer flera stympade lik fram ur stadens avloppssystem. Man misstänker en galen mördare. Kriminalinspektör Madison (Robert Forster) är dock av en annan åsikt, men har bara stöd av en enda person. En ung, berömd reptilexpert. Marisa. Under alla år har alligatorn livnärt sig på hundkadaver från experiment med tillväxthormoner. Nu är hon 11 meter lång och 600 kilo tung. Trött på taskigt hundkäk lämnar hon kloaken och beger sig mot staden. Bland alla skrikande och springande människor hoppas hon få i sig lite snabbmat?


1. Robert Forster | Jackie Brown | Lucky Number Slevin | Cleaner | Me, Myself And Irene | Rise |
2. Robin Riker | Tv-serien: Glamour och The Days Of Our Lives | Brink! | Don't Look Under The Bed |
3. Michael V. Gazzo | The Godfather 3 | Last Action Hero | Black Sunday | Fear City | Sudden Impact |
4. Henry Silva | Nico | Ghost Dog | Ocean's Eleven | The Manchurian Candidate 1962 | Fists Of Steel |


1. Lewis Teague | Cujo | Cat's Eye | Wedlock | The Jewel Of The Nile | Navy Seals | Fighting Back |
 
"En jätte alligator som mumsar i sig folk...det kan inte bli bättre. Sann kultklassiker. Alligatorn är inte en effekt av dator heller. Den är byggd och gör ett häftigt intryck på mig. Lite känsla av "Hajen" får man och det är coolt. Jag blir rädd lika mycket som på hajen som på alligator. Däremot gillar jag filmer när folk blir uppätna levande. Det är en liten weird sak jag gillar att se på film....haha. Detta är definitivt en kultskräck klassiker. Lewis Teague har gjort alligator faktiskt mycket bättre än vad jag trodde. Den är helt underbar. Det finns inte många såna här "Djur människoätare filmer" som är snyggt gjorda, men Alligator går över linjen och tar en stor tugga ur mig. Robert Forster har härlig talang och sätter manuset och filmen vid liv. Alligator är läskig, rolig och underhållande!!!"
Trackback
RSS 2.0