233. Dead And Buried.


| 1981 | 1 timme 30 min | 15 år | Skräck | Svensk Titel: Död Och Begraven |

Fiskeläget Potter's Bluff ser på ytan ut som en ovanligt sömnig by. Men skenet bedrar. Plötsligt börjar en rad brutala och bisarra olyckor att inträffa och turister på genomresa hittas mördade. Sheriffen Dan Gillis (James Farentino) börjar undersöka händelserna närmare, men frågan är om han vill veta den fruktansvärda sanningen...


1. James Farentino | Bulletproof | Her Alibi | The Final Countdown | Tv-serien: Dynasty och Insight |
2. Melody Anderson | Flash Gordon | Firewalker | Tv-serien: All My Children | Under Surveillance |
3. Jack Albertson | Willy Wonka & The Chocolate Factory | The Poseidon Adventure | The Patsy |
4. Robert Englund | Hatchet | Wishmaster | A Nightmare On Elm Street | Eaten Alive | Mangler |
5. Lisa Blount | Blind Fury | An Officer And A Gentleman | Prince Of Darkness | Needful Things |


1. Gary A. Sherman | Poltergeist 3 | Wanted: Dead Or Alive | Death Line | Lisa | After The Chock |
 
"Snygg och läskig. När jag fick reda på att Stan Winston (gjort effekter till Terminator 1-3, The Thing, Jurassic Park 1-4, Aliens, Predator) gör make up special effects här, så blev jag nyfiken direkt. Effekterna var i en härlig 80-tals känsla. Man blir verkligen fascinerad här och kräver mer av hans magi. Vad jag inte var beredd på var handlingens vändning. Tänkte mig först att detta har jag sett förut, men efter bara 10 min, blev jag helt mållös. Sen längre in på filmen tar det ännu fler vändningar för det bättre. Överraskningarna lyfte upp filmen ännu mer och nu var det inte bara en enkel handling. Slutet var sann klassiker. Där fånga regissören det. James Farentino är en skådis jag inte kände igen, fast efter sett han här, så kommer jag inte glömma honom. Att spela en sån svår karaktär med många olika känslor var fullständig för honom. Jag var seriöst förbluffad efter filmen och kan knappt vänta på att se den igen. Värdig att bli kallad för Kultklassiker."
Trackback
RSS 2.0