25. An American Tail.


| 1986 | 1 timme 17 min | 7 år | Tecknad Barnfilm | Svensk Titel: Resan Till Amerika |

Den lille muspojken Fievel (Phillip Glasser) och hans familj bor i Ryssland. De tröttnar på fattigdom och de terroriserade kosack-katterna och de bestämmer sig för att emigrera till det stora landet Amerika för att pröva lyckan. Resan över Atlanten blir äventyrlig och lille Fievel spolas överbord och hamnar i en flaska som guppar in i New yorks hamn. Till sin förskräckelse upptäcker Fievel att det lurar många faror i det nya hemlandet. Ensam och övergiven börjar han söka efter sin familj. I den främmande storstaden får han både vänner och ovänner.


1. Phillip Glasser | Poolhall Junkies | Sabretooth | Satan's Princess | Star Trek: Insurrection | Amore! |
2. Nehemiah Persoff | Twins | Yentl | Some Like It Hot | Voyage Of The Damned | Psychic Killer |
3. Christopher Plummer | Dracula 2000 | Sound Of Music | The Insider | A Beautiful Mind | Priest |
4. Dom DeLuise | Cannonball Run 2 | All Dogs Go To Heaven | History Of The World Part 1 | Girl Play |


1. Don Bluth | Anastasia | All Dogs Go To Heaven | Titan A.E. | The Land Before Time | Rock-A-Doodle |
 
"Såg filmen på svenska och engelska...med andra ord säger jag, Se den på engelska! Jag såg den här filmen när jag var liten. Jag och min bror älskar Fievel fortfarande. Filmen utspelar sig under tiden då frihetsgudinnan i new york byggs upp, vilket år det är vet jag inte...haha. Regissören Don Bluth har gjort en riktigt bra klassisk tecknad film. Katterna i denna film är verkligen läskiga och brutala mot mössen. Filmen påminner lite om "Landet för länge sedan". Tycker det är lite coolt faktiskt. Det är inte då många kända röster med i filmen än ChristopherPlummer och Dom DeLuise. Dom deluise har gjort rösten till en av mina favorit karaktärer i filmen: Katten Tiger. Skrattar fruktansvärt mycket när han är på skärmen. Många riktigt bra låtar med i filmen. Efteråt märkte jag att jag nynna tyst för mig själv alla låtar. Dem sattes direkt på huvudet. Fick gåshud på vissa låtar. En av låtarna mössen sjunger är skön. den går såhär "There are no cats in america, and the streets are filled with cheese". sköna texter på alla. Fievel får gå igenom en del för att hitta familjen igen, men det är snyggt gjort och väldigt tragisk historia. En film jag kommer spela upp för mina barn en dag längre fram i framtiden."
Trackback
RSS 2.0