142. Antichrist.


| 2009 | 1 timme 44 min | 15 år | Skräck / Drama |

Han (Willem Dafoe) och hon (Charlotte Gainsbourg) förlorar sin lille son, som leder till att hon drabbas av fruktansvärd panikångest. Hennes make är terapeut och trots riktlinjer om att aldrig behandla sina nära och kära, försöker de tillsammans att brottas med hennes våndor, på platsen där hennes ångest upplevs som starkast: Eden, en övergiven stuga mitt i skogen. Den terapeutiska kampen utvecklas till ett krig mellan könen. Hennes demoner finns i de båda och inte ens han kommer undan naturens skoningslösa inneboende ondska. Naturens brutalitet tar över och hans förnuft och lugn blir fullkomligt lönlöst. Ondskan i henne förvildas.


1. Willem Dafoe | Spider-Man | The Boondock Saints | Daybreakers | The Vampire's Assistant |
2. Charlotte Gainsbourg | Melancholia | 21 Gram | I'm Not There | The Science Of Sleep | The Tree |


1. Lars Von Trier | Melancholia | Dogville | Epidemic | Breaking The Waves | Dancer In The Dark |
 
"Väldigt speciell film kan jag påpeka. Otroligt ovanliga kameravinklar och ljuset var vackert. Var inte så mycket skräck just. I början av filmen är det mest om sorgen att förlorat sonen. Det gör både Willem och Charlotte fint spelat. Sorgen att förlora ens barn måste ju ändå vara nedbrytande för en och båda lyckades med att visa det. Längre in sen mot slutet började det imponera mig. Var några nästan för verkligt äkliga scener. Man blev lite äcklad och ville titta bort. Så ni med ömtåliga magar borde inte se Antichrist. Man sa ibland till sig själv: WTF! Jag hörde att filmen skulle ha en del sexscener, men många måste ha överdrivit. Så farligt mycket var det inte ens. Fast det var väldigt vågade scener ibland. Filmen överraskade mig ordentligt. En mycket ovanlig film med kärlek, sorg, smärta och blod."
Trackback
RSS 2.0