232. Daylight.


| 1996 | 1 timme 54 min | 15 år | Action / Thriller |

En bil kör av en olyckshändelse in i en lastbil fylld med giftigt avfall. Lastbilen exploderar, och båda utgångarna till Holland-tunneln mellan New York och New Jersey blir blockerade. Det är Kit Latura (Sylvester Stallone), den sparkade ex-chefen för stadens räddningstjänst, som får uppdraget att få ut de överlevande. Men hinner han? De överlevande har precis tre timmar på sig nere i tunneln. Antigen tar syret slut. Eller så kommer Hudson-floden in...


1. Sylvester Stallone | Rocky | Rambo | Cliffhanger | Cobra | The Expendables 2 | D-Tox |
2. Amy Brenneman | Heat | 88 Minutes | Casper | Tv-serien: Private Practice | Downloading Nancy |
3. Viggo Mortensen | The Lord Of The Rings | Hidalgo | The Road | Carlito's Way | Appaloosa |
4. Dan Hedaya | The Usual Suspects | Commando | Alien: Resurrection | Mulholland Drive | Tightrope |
5. Jay O. Sanders | The Day After Tomorrow | JFK | Glory | Green Lantern | Edge Of Darkness |
6. Karen Young | Jaws 4 | 9 1/2 Weeks | Birdy | Tv-serien: The Sopranos | Two Gates Of Sleep |
7. Claire Bloom | The King's Speech | Clash Of The Titans 1981 | Charly | Crime And Misdemeanors |
8. Barry Newman | Bowfinger | Vanishing Point | The Limey | 40 Days And 40 Nights | The Lawyer |
9. Stan Shaw | Snake Eyes | Rocky | Cutthroat Island | Fried Green Tomatoes | The Monster Squad |


1. Rob Cohen | The Fast And The Furious | XxX | Stelth | The Skulls | Dragonheart | The Mummy 3 |
 
"Stallone levererar spänning ordentligt. Filmen har tramatiserat mig när jag var ung och såg denna. Får panik nu varje gång jag åker i en tunnel med vatten ovanpå. Tycker filmen har ändå potiential även om många inte tycker om Stallones rullar. Men det är handlingen och rekvisitan jag mest fastna för. Riktigt snyggt gjort att behålla den känslan att dem är instängda i denna tunnel hela tiden. Miljön runt om är otroligt detaljerat. Det ger jag extra poäng för. När det kommer till Stallones talang som skådis, så tycker jag ändå han försökte göra sin roll mer levande. Rollen var ändå passande för honom. Har inget emot Stallone här, fst han har spelat bättre roller. Att kunna gissa ut vem som skulle dö och överleva här var lite klurigt. Det var så många olika karaktärer här och man fick kontakt med dem innan allt hände. Så det var ren gissning typ vem som skulle överleva här, kände jag! Förvånad däremot att Viggo var med i roll listan. Kom inte ens ihåg det. Det som var härligt för just handlingen och för oss åskådare var att vi fick se karaktärerna verkligen kämpa för att stanna vid liv. Det var inte lätt för dem, när det alltid var något nytt problem som dök upp. Filmen nådde upp till mina förhoppningar och jag var helt nöjd efteråt."
Trackback
RSS 2.0